Hoe voorkom ik dat mijn fiets gestolen wordt?

Terug naar Nieuws

Hoe voorkom ik dat mijn fiets gestolen wordt?

Inmiddels zitten we alweer een tijdje in de fietsen business (zo’n 2,5 jaar nu) en hebben in die tijd een hoop geleerd over Nederland’s favoriete vervoersmiddel. Een terugkerend onderwerp en iets waar niemand zichtbaar een antwoord op heeft is de fietsendiefstal.

Het is iets wat veel voorkomt en de woede die vrijkomt als het ‘weer eens’ gebeurd is is telkens weer immens. Het liefst zou je de dief met een zwerfkei op zijn hoofd slaan en aangifte doen bij de politie. Oh nee wacht dat laatste is totaal verspilde moeite. In 2017 werd bijna 97.000 keer aangifte gedaan van een gestolen fiets, een kleine 18 procent minder dan het jaar ervoor. Als we kijken naar de afgelopen 3 jaar is 1 op de 8 mensen slachtoffer geweest van een gestolen fiets en hiervan deed ongeveer 33 procent aangifte.

Maar waar worden nu de meeste fietsen gestolen?

29% van de fietsdiefstallen vindt plaats in een winkelgebied. Daarna 21% op het treinstation, 21% rond het huis en tot slot 11% in het uitgaansgebied.

Allemaal leuke cijfers, maar hoe voorkomen we nu dat onze fiets gestolen wordt?

Op internet wordt een hoop onzin geschreven. Van het ‘hoog’ vastmaken van je slot tot en met het meenemen van je zadel en het leeg laten lopen van je banden. Het maakt allemaal vrij weinig verschil en ik snap ook niet waar een Kassa of de ANWB deze informatie vandaan haalt. Wat hier uiteengezet gaat worden is volledig op basis van wat ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen en ervaren heb na het verkopen/leasen van 20.000 fietsen. Echte praktijk kennis dus!

Tip 1

Leg je fiets altijd vast met 2 kettingsloten.
Maak je fiets altijd vast met 2 sloten, dit duurt namelijk langer om open te breken dan wanneer er maar 1 slot aanwezig is. En heeft jouw fiets 2 sloten en die van de buurman maar 1, dan ben jij niet degene die aanspraak moet maken op het OV.

Op veel websites wordt gezegd een frameslot en een kettingslot/kabelslot. Hierop wil ik zeggen dat framesloten alleen effect hebben als ze duurder zijn. Goedkopere framesloten zijn voor dieven erg makkelijk open te breken omdat ze gemakkelijk bij het binnenwerk kunnen. Heb je een frameslot wat duurder is (met ART keurmerk) dan is dit niet zo. Een bijkomend nadeel van een frameslot is dat de fiets nog altijd gemakkelijk op te tillen is en thuis open te slijpen is. Hoe vaak heb je Mo…… al zien lopen slepen met een fiets terwijl hij ‘zogenaamd’ de sleutel vergeten was. Iedereen ziet het maar niemand durft er iets van te zeggen.

Ook wordt in deze combo vaak het kabelslot genoemd maar deze is naar mijn inzien niet de moeite waard. Ondanks de vele keurmerken en lagen van kabel, kunststof, edelmetaal, NASA techniek en whatever blijft het gewoon één streng die met iedere degelijke betonschaar of slijptol vrij eenvoudig doorgeknipt of geslepen kan worden.

Als laatste wil ik het kettingslot behandelen, mijn persoonlijke favoriet. Waarom? Een ketting zal je altijd op 2 plekken moeten doorslijpen omdat deze uit schakels bestaat. Dit duurt dus beduidend langer dan het doorslijpen van een kabelslot. En omdat er niet veel verschil in de kwaliteit van een metalen schakel uit China of die van een AXA slot zit (beiden slijp of knip je in pakweg dezelfde tijd door met het juiste gereedschap, gehard of niet) kun je voor een relatief goedkope prijs een goede ketting kopen. Let hierbij dan vooral op de dikte (hoe dikker hoe beter) en zorg dat je er altijd 2 hebt. Leg deze sloten dan ook altijd vast aan een paal of fietsenrek zodat ze er niet mee aan de haal kunnen.

Tip 2

Vergeet alle andere tips. Alleen een oude fiets kan nog wat soelaas bieden.
Als tip 1 niet werkt dan waren alle andere soorten sloten duur of niet ook kansloos. Iedere fietsenmaker die anders beweerd verkoopt waarschijnlijk niet genoeg fietsen.

Wil je echt dat jouw fiets minder aanspraak maakt om gestolen te worden, zorg dan dat hij uit het tijdperk ‘haar op de poes’ komt en het liefst met wat roest. Want onthoud: krakende wagens rijden het langst.

Deel dit bericht

Terug naar Nieuws