De geschiedenis van de fiets

Terug naar Nieuws

De geschiedenis van de fiets

Iedere Nederlander heeft er wel een, de fiets. Nederland is één van de landen die de meeste fietsen heeft. Zullen we eens een kijkje achter de schermen nemen? Waar komt jouw trouwe fiets vandaan en hoe is hij door de jaren heen veranderd? De fiets van nu heeft een hele tocht afgelegd om te komen tot waar hij nu is.

Geschiedenis fiets, het begin

Tegenwoordig heb je fietsen met tientallen versnellingen, elektrische ondersteuning en noem het maar op. Je hoeft eigenlijk zelf al bijna niet meer te trappen. Vroeger was dit echter anders aangezien iedere fiets begon als loopfiets. Loopfiets? “Is dat zo’n ding waar je je kleuter op zet en met je benen afzet?”. Ja precies, op die “kettingloze” fietsen is het allemaal begonnen. Er zijn verschillende versies en uitvindingen van de fiets, die ene met het grote voorwiel, en de versie die het meest op de hedendaagse fiets lijkt. We nemen je mee door de reis hoe het stalen ros tot leven kwam.

De Duitser Karl Drais ontdekte de loopfiets en besloot deze verder te ontwikkelen. Door een wereldwijd oogst probleem in 1816 was er niet genoeg voedsel voor de last- en trekdieren (paarden, ezels, koeien, etc.). Door dit tekort ging hij op zoek naar een vervoermiddel zodat deze dieren niet nodig waren. Hij kwam met de Draisine, de eerste loopfiets met een stuurmechanisme. Een doodgewone fiets met twee wielen, wel had deze fiets houten wielen en een apart stuur.

De zee over

Er gebeurde een aantal jaren helemaal niks aan de ontwikkeling van de fiets tot in 1842 Kirkpatrick MacMillan er in Schotland mee aan de gang ging. Hij was de eerste die een fiets maakte die aangedreven werd met pedalen, drijfstangen, banden van massief rubber en een bestuurbaar voorwiel. MacMillan was dat jaar ook de eerste die er een ongeluk mee maakte. Hij knalde namelijk met een snelheid van 13 kilometer per uur tegen een voetganger aan en kreeg een boete van 5 Shillings (toen was dat veel geld). Wanneer hij zijn fiets voor de rechter presenteerde was deze zo onder de indruk dat de boete werd kwijtgescholden.

Die grote onhandige fietsen

In 1867 had iemand het geweldige idee om een wiel op een fiets te monteren die drie tot vier keer zo groot was. Dit zorgde ervoor dat de fiets sneller was maar ook heel erg gevaarlijk. De “hoge bi” zoals deze werd genoemd was niet helemaal goed doordacht. Zo kon een plotseling stopmoment de fietser over het stuur lanceren omdat het massamiddelpunt zo hoog was. Ook werd er geadviseerd je benen over het stuur te leggen als je bergafwaarts ging. Om zo jezelf op te kunnen vangen als je over de kop ging, heel erg praktisch.

Het wiel met lucht erin

Voorheen werden de fietsen gemaakt zonder lucht in de banden de schotse uitvinder John Boyd Dunlop doet dit in 1887 wel. Hij maakt dan luchtbanden voor de driewieler van zijn zoon, die met de fiets vervolgens een driewieler race won. De rubberen banden waren een groot succes, deze worden namelijk op de moderne fiets nog steeds gebruikt.

Zoals we hem nu kennen

We schuiven weer op naar de jaren 60 en belanden in Engeland. Hier was John Kemp Starley de neef van James Starley aan het werken aan de fiets zoals we hem nu kennen. Samen met William Hillman brachten ze nieuw leven in de fiets. Ze begonnen met het patenteren van draadspaken en gingen aan de slag met wielen die ongeveer dezelfde diameter hadden. Ze besloten de veiligheidsfietsen achterwielaandrijving te geven zodat het niet meer gevaarlijk was om erop te fietsen. Het was eigenlijk het tegenovergestelde van de hoge bi fiets. Deze fietsen sloegen gelijk aan bij de mensen en al snel werd de vraag zo enorm dat ze wereldwijd werden geëxporteerd. Dit werd allemaal gedaan door Rover Cycle Company. Dit bedrijf ging later ook over in de productie van motoren en auto’s.

Benieuwd naar onze hedendaagse fietsen? Bekijk ze hier

Deel dit bericht

Terug naar Nieuws
NederlandsEnglishFrançaisPolski